Co warto wiedzieć o sprzęgłach motocyklowych?

Każdy tylko mówi o silnikach, kto ma więcej mocy, czyj motocykl więcej pali, lub szybciej przyspiesza. Zapominamy jednak o bardzo ważnym elemencie, który powinien być dla nas niesamowicie istotny, a może nawet warto spojrzeć na niego jak na bohatera – nazywa się to sprzęgło!

Jeśli chcemy rozmawiać już o sprzęgłach na poważnie, w prawdziwych maszynach, to możemy wymienić trzy modele, emocjonujące wielotarczowe sprzęgło mokre, wielotarczowe suche i nieco nudniejsze jednotarczowe suche. Zapomnijmy na chwilę o skuterach, które przecież są tak samo jednośladem, jednak za bardzo kojarzą się z nastolatkami, które zwyczajnie chcą jeździć i czuć się jak na motocyklu, lub zwyczajnie nie chce się im pedałować na rowerze – sam tak zaczynałem, więc dlatego może ich za bardzo nie szanuję, już lepiej kupić jakiś model TZR 50.  

Na pierwszy ogień, spokojnie możemy wziąć wielopłytkowe sprzęgło mokre, które uznawane jest za jedno z najlepszych i najwytrzymalszych na świecie. Skąd wzięła się taka renoma danej części? Otóż wszystko dzięki konstrukcji wielopłytkowej, dobrego docisku i stosowania zalecanych olejów, posiadamy możliwość przekładania ogromnych obciążeń na nasze sprzęgło i nawet jeśli będziemy męczyć naszą manetkę w sposób ordynarny, będziemy mogli być spokojni o swój sprzęt.

Wielopłytkowe sprzęgło suche, ma niemal taką samą konstrukcję jak mokre, jednak mimo wielu zwolenników, ja uważam iż nie posiada ona większej ilości zalet, gdyż po co stosować suchą konstrukcję, która będzie trzeć się sama i dużo mocniej eksploatować, skoro wystarczy dolać do niej oleju i wszystko będzie o wiele lepiej pracować? No niestety, konstruktorzy Ducati wybrali jednak inaczej i motocykle posiadają wielu fanów, więc jest to w pewnym sensie sukces.  

Ostatni warsztat to jednotarczowe sprzęgło suche, które posiada dokładnie taką samą budowę jak sprzęgła samochodowe. W jakich maszynach możemy spotkać się z takimi rozwiązaniami? Nikogo pewnie nie zdziwi fakt, że jest to BMW, które również produkuje auta, więc w pewnym sensie można powiedzieć, że konstruktorzy poszli na łatwiznę.

Ważnym elementem sprzęgła jest system jego rozłączania. Jest to wykonywane za pomocą dwóch sposobów. Jednym z nich jest cięgno Bowdena, a drugim system hydrauliczny. Pierwszy jest nam wszystkim dobrze znany, ponieważ wszystkie procesy wykonywane są za pomocą linek, system hydrauliczny jest jednak o wiele bardziej skomplikowany, więc bardzo chętnie zajmę się drugim tekstem na temat sprzęgła w przyszłości! Tym czasem nie chce was już zanudzać!